Göteborgs Konserthus Mahlers hyllning till naturen

Evenemanget har ägt rum. Göteborgs Symfoniker, damkör ur Göteborgs Symfoniska Kör, Brunnsbo musikklasser, Kent Nagano dirigent, Anna Larsson alt

Speltid ca: 1 t 40 min Scen: Stora salen
430 kr Student 100 kr Grupprabatt 40 kr/biljett (minst 15 personer)

Evenemanget har ägt rum

Ett musikaliskt maraton fyllt av skönhet, glädje, känslor och dramatik under ledning av Kent Nagano.

Tredje symfonin är Mahlers längsta och ljusaste och enligt tonsättarens tidiga anteckningar har den tagit intryck från naturen, blommorna, djuren, människan, änglarna och kärleken.

Dessa intryck fick underbar musik att uppstå den där sommaren 1896 när Mahler var förälskad i sångerskan Anna von Mildenburg. För stor orkester, damkör och gosskör samt alt – sångerskan Anna Larsson – som utbrister i ”en ljuv sång som fick himlen att eka av glädje”.

Konserten ges utan paus.

Introduktion till konserten

Kostnadsfri introduktion i Stora salen en timme före konsertstart med musiker ur Symfonikerna.

Ändrad konserttid på grund av Göteborgsvarvet

Lördagens konserttid är senarelagd till kl 19.00 för att inte krocka med Göteborgsvarvet, som går av stapeln samma dag.

Program

GUSTAV MAHLER (1860-1911) SYMFONI NR 3 D-MOLL Kräftig, Entschieden (Kraftigt och bestämt) Tempo di Minuetto (I menuettempo) Comodo, Scherzando. Ohne Hast (Bekvämt, som ett scherzo. Ej hastigt) Sehr Langsam. Misterioso. (Väldigt långsamt. Mystiskt. ) Lustig im Tempo und keck im Ausdruck (Skämtsamt tempo och med käckt uttryck) Langsam, Ruhevoll. Empfunden (Långsamt, lugnt. Känsligt) På många sätt var Gustav Mahler en gränssprängare som med sina "maximalistiska" symfonier både fullbordade den symfoniska traditionen i Beethovens efterföljd och tog ut den estetiska färdriktningen mot modernismen. Han komponerade nio symfonier och när han dog 1911, 51 år gammal, fanns också ett färdigt adagio, skisser och utkast till en tionde symfoni. Ofta brukar man dela in hans symfonier i tre faser där de fyra första är bekännelser och gestaltar hans sökande efter en världsåskådning. I de följande tre helt instrumentala symfonierna överger han det subjektiva och söker i stället en absolut musik. De sista symfonierna är komponerande i dödens närhet och ansluter idémässigt till den första gruppen men är stilmässigt på väg mot framtiden. Under 1890-talet hade Mahler tillgång till en liten stuga vid sjöstranden Steinbach am Attersee i Alperna, inte långt från Salzburg. Den var spartanskt möblerad med piano, bord, karmstol och soffa. Fortfarande i sin andligt sökande fas komponerade han här sin tredje symfoni som också är hans mest omfångsrika. Med naturen som utgångspunkt och en speltid på halvannan timme, en kraftfullt bestyckad orkester och dessutom gosskör, damkör och altsolo målar han här upp lika fantastiska som monumentala musikaliska bilder. Symfonin skulle också innehålla allt. "Något liknande har aldrig tidigare förekommit: en symfoni som skildrar skapelseakten, från den okänsliga stela, rent elementära existensen till människohjärtats fina skapelse, som når utanför sig själv." Om första satsen skriver han: "Den går långt, långt utöver naturlig storlek, och i jämförelse med den krymper allt mänskligt samman som till ett pygmérike". Trots symfonins tyngd och omfång skapar Mahler, inte minst med hjälp av altrösten och de båda körerna i diskantläge, en känsla av sprödhet och ljus. Som sista sats hade han från början tänkt sig Das himmlische Leben ("Det himmelska livet") från Des Knaben Wunderhorn, men tyckte inte den riktigt passade in. Han byggde i stället hela sin fjärde symfoni runt den sången. Här låter han symfonin mynna ut i en känslosam koral som växer och sveper med sig allt i en brusande lovsång till kärleken. GÖRAN PERSSON

Medverkande

Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.

Amerikanske Kent Nagano blev 2006 chefdirigent för Montreals symfoniorkester och 2015 konstnärlig ledare för Hamburgs statsopera och filharmoniska orkester. Sedan 2013 är han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker och tillsammans har de bland annat turnerat i Kina samt framfört Sibelius sju symfonier vid firandet av tonsättarens 150-årsdag. 2006-2013 var Kent Nagano konstnärlig ledare för Bayerska statsoperan i München. Tillsammans med Montreals symfoniorkester har han bland annat framfört Mahlers och Beethovens symfonier, operor av Wagner samt konsertserier med musik av Dutilleux och Boulez. Som gästdirigent har Kent Nagano framträtt med flera av världens ledande orkestrar. Bland aktuella orkestrar han samarbetat med finns Münchens filharmoniker, Bayerska Radions symfoniorkester, London Symphony Orchestra, Tonhalle-orkestern i Zürich och Santa Cecilia-orkestern i Rom. En viktig period i Kent Naganos karriär var hans tid som konstnärlig ledare och chefdirigent för Deutsches Symphonie-Orchester Berlin 2000-2006. Han utsågs sedan till orkesterns hedersdirigent. Kent Nagano har också varit chefdirigent för operan i Los Angeles. Han tillbringade sin första yrkesverksamma tid i Boston där han arbetade vid operan och som assisterande dirigent till Seiji Ozawa hos Bostons symfoniorkester. Kent Naganos framgångar i USA ledde till europeiska utnämningar: konstnärlig ledare för Nationaloperan i Lyon (1988-1998) och för Halléorkestern i Manchester (1991-2000). Kent Nagano har gjort ett stort antal skivinspelningar med orkestrarna i Montreal och Berlin. Tillsammans med Göteborgs Symfoniker har Kent Nagano spelat in Richard Strauss En alpsymfoni, Ein Heldenleben och Tod und Verklärung på två cd (Farao Classics) och vokalverk av Hillborg, Gefors och Boldemann med Anne Sofie von Otter som solist (DG). Nästa utgåva blir Dvoráks och Schumanns cellokonserter med Truls Mørk (Ondine).

Hovsångerskan Anna Larsson har sina rötter i byn Vattnäs utanför Mora. Hon utbildades på Operahögskolan i Stockholm och debuterade 1997 i Mahlers andra symfoni med Claudio Abbado och Berlins filharmoniker. Sin operadebut gjorde hon som Erda i Wagners Rhenguldet på Staatsoper Unter den Linden i Berlin med Daniel Barenboim. Anna Larsson har positionerat sig som världsledande i altfacket, såväl på operascenen som i konsertsammanhang. Hon samarbetar regelbundet med de mest prestigefyllda orkestrarna, festivalerna och operahusen i världen, bland dem La Scala, Wiens statsopera, Bayerska statsoperan, Covent Garden samt festspelen i Salzburg och Aix-en-Provence. På konsertscenen har Anna Larsson profilerat sig som framförallt uttolkare av verk av Mahler och hon framträder med orkestrar som Berlins filharmoniker, Lucernes festivalorkester, New York Philharmonic, Wiens filharmoniker, Santa Cecilia-orkestern i Rom, Chicago Symphony, Los Angeles Philharmonic, London Symphony och London Philharmonic. Hon ger konserter i hela altrepertoaren från Bachs oratorier till samtida musik med dirigenter som Gustavo Dudamel, Zubin Mehta, Antonio Pappano, Esa-Pekka Salonen, Vladimir Jurowski, Sir Simon Rattle och Alan Gilbert. Sommaren 2011 invigde Anna Larsson sitt eget konserthus, Vattnäs konsertlada, där hon 2012 sjöng titelrollen i Konsertladans första operaproduktion, Brittens The Rape of Lucretia. De senaste säsongerna har hon haft stora framgångar på världens stora operahus. Sommaren 2016 sjöng hon titelrollen i Dalhalla operas Carmen (Bizet) och under hösten Mrs Quickly i Falstaff (Verdi) på operan i Frankfurt. Våren 2017 framträdde hon som Kundry i Parsifal (Wagner) på Staatsoper i Berlin. Under hösten 2017 sjöng Anna Larsson rollen som Genevieve (Offenbach) på Bastiljoperan i Paris. Våren 2018 sjunger hon Waldtaube i Gurrelieder (Schönberg) på operan i Amsterdam samt Genevieve på Staatsoper i Berlin.

damkör ur Göteborgs Symfoniska Kör

1985 bildades Brunnsbo Musikklasser som erbjuder barn i göteborgsområdet möjlighet att utveckla sitt musikintresse och bygga en grund för fortsatt musicerande. Att gå i musikklass innebär musik på schemat varje dag. Musiktimmarna ägnas åt sång och körsång, gehörslära, röstvård, musiklyssnande, musikhistoria och allmän musiklära. Brunnsbo Musikklasser har under åren medverkat i såväl opera, musikal och teateruppsättningar som tv och skivinspelningar. Kormästare: Kicki Rosén Bejstam och Patrik Wirefeldt.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Kontrabasisten Jenny Rydeberg spelar på sitt instrument i ett rött sammetsrum

Ge ditt liv konsertmagi!

Ett abonnemang i Göteborgs Konserthus ger dig oförglömliga upplevelser och rabatterat biljettpris. Dessutom många andra att dela upplevelserna med.

Abonnemang 2023-2024