Göteborgs Konserthus Beethovens sjua med Mäkelä och Oslofilharmonin

Melodisk magi med Oslo filharmoniska orkester, Klaus Mäkelä dirigent och Isabelle Faust violin.

Speltid ca: 2 t inkl paus Scen: Stora salen
370-530 kr Student 185-265 kr

Möt gästande Oslo filharmoniska orkester och dirigentfenomenet Klaus Mäkelä i Louis Farrencs melodiskt smakfulla andra uvertyr, Beethovens sjunde symfoni och Mozarts femte och sista fulländade violinkonsert med bländande Isabelle Faust som solist. Konserten inleds med högstämd barock i Jean-Baptiste Lullys Marche pour la Cérémonie des Turcs.

Louise Ferrenc var en framstående profil i 1800-talets franska musikliv, verksam som tonsättare men också briljant konsertpianist och under trettio år professor vid det anrika konservatoriet i Paris. Hon var en stor beundrare av Beethoven vilket hörs i hennes två uvertyrer. Här får vi också höra Beethovens melodiskt lättsamma men rytmiskt intensiva sjunde symfoni, och Farrencs andra uvertyr, musik fylld av melodisk fantasi, dramatik och harmonisk nerv.

Provlyssna

Lär känna de klassiska verken.

Introduktion till konserten

Landa i Stora salen en timme innan konserten börjar och lär dig mer om musiken du strax ska uppleva! Du får berättelserna bakom musiken, kunskap om kompositörerna och egna reflektioner om de klassiska verken. Introduktionen pågår i ca 30 minuter, det är kostnadsfritt och fri placering i salen.
Varmt välkommen!

Program

Lully Marche pour la Cérémonie des Turcs 3 min

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) VIOLINKONSERT NR 5 A-DUR "DEN TURKISKA" K 219 Allegro aperto Adagio Rondeau: Tempo di Menuetto Under 1700-talet och början av 1800-talet var wienarnas törst efter det exotiska osläcklig. Till paradexemplen hör den importerade giraff som präglade frisyrer, mode och smycken under flera år, samt den eskimåfamilj som med löften om guld och gröna skogar under en tid bodde intill en damm vid slottet Belvedere i Wien. Också orienten utövade sin lockelse. För kejsardömet Österrike-Ungern var Turkiet den närmsta porten mot öster. Pukor och cymbaler och andra slagverk karakteriserade den turkiska marschmusiken (Turkiet var då en fruktad krigsmakt); klangeffekter som skulle komma att påverka den västerländska konstmusiken alltmer under 1800- och 1900-talen. Redan 1772 när Mozart iscensatte operan Lucio Silla i Milano influerades han av de turkiska inslagen i den balettmusik, av okänt ursprung, som interfolierades i operan. Det är denna musik Mozart lånat till det turkiska avsnittet i a-moll i violinkonsertens final med trumeffekter col legno från stråkarna. Andra exempel på det turkiska inflytandet i Mozarts musik är operan Enleveringen ur Seraljen* samt finalsatsen i Pianosonat nr 11. Violinkonsert nr 5 var den sista violinkonsert han skrev (1775). Han verkade då som kapellmästare i furstbiskopen Colloredos kapell i Salzburg och var förmodligen själv solist vid uruppförandet. Konsertens tredelade form är typisk: ett livligt inledande allegro i sonatform, ett vilsamt adagio i E-dur samt ett avslutande rondo. Själva utförandet är dock allt annat än typiskt, konserten betraktas som Mozarts finaste i genren. /STEFAN NÄVERMYR *Seralj är benämningen på sultanens palats och harem.

Paus 25 min

Louise Farrenc Uvertyr nr 2 12 min

Beethoven Symfoni nr 7 40 min

Medverkande

Oslo filharmoniska orkester

Klaus Mäkelä dirigent

Isabelle Faust violin

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret