Göteborgs Konserthus Inställt: Let Me Tell You

Evenemanget har ägt rum. Point Music Festival 2020 är inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka.

Speltid ca: 3 t 30 min inkl paus Scen: Stora salen
490 kr Student 245 kr

Evenemanget har ägt rum

Point Music Festival 2020 är tyvärr inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka. Den omfattande hanteringen kan ta tid, men alla biljettköpare kommer att kontaktas via mail. Tack på förhand för förståelse och tålamod. Vid frågor, kontakta vårt biljettkontor: biljett@gso.se, 031-7265300.

En hamn där allt går på högvarv. Fartyg, fordon, maskiner och så människor som sliter med outsinlig energi för att hålla flödet i gång. Hur låter en sådan kropp i rörelse? Amerikanska tonsättaren Julia Wolfe har fångat den intensiva stämningen i sitt högoktaniga orkesterverk Fuel där stråkarna driver musiken framåt i ett nästan andlöst tempo. Fuel framförs som multimediaföreställning med film av New York-baserad Bill Morrisson.

Kvällens andra verk, Let Me Tell You, öppnar dörren till en helt annan tid och tonvärld. Glittrande, romantisk och stundtals mikrotonal. Hans Abrahmsens komposition, baserad på Paul Griffiths roman, tar Ofelias klassiska ord ur Shakespeares Hamlet till nya höjder. En utmaning för vilken sångsolist som helst. I kväll är det Liv Redpath som spänner bågen tillsammans med Göteborgs Symfoniker.

Kvällens tredje verk sker här och nu, på två plan: två människor träffas under en konsert. Ljuv musik uppstår, men består den? Sounds Like You är en berättelse som öppnar hjärtat på vid gavel. Om vår oändliga längtan efter kärlek. Om de risker vi är beredda att ta för att få den. Och inte minst vår fåfänga strävan att återskapa de där sällsynta ögonblicken i livet då allt tycks möjligt. Bent Sørensen står för tonsättningen och Peter Asmussen för texten i en gränsöverskridande teaterkonsert för kör, orkester, skådespelare och publik.

Den kvinnliga rollen i detta musikaliska kärleksdrama spelas av Hedda Stiernstedt, mest känd från tv-serien Vår tid är nu som gav henne Kristallen-priset som årets kvinnliga skådespelare 2018. Manlig skådespelare meddelas senare.

Point Music Festival genomförs med stöd av Stenastiftelsen.

Program

Wolfe Fuel 21 min

Hans Abrahamsen (f1952) let me tell you Del 1 1. Let me tell you how it was 2. O but memory is not one but many 3. There was a time, I remember Del 2 4. Let me tell you how it is 5. Now I do not mind Del 3 6. I know you are there 7. I will go out now Sångcykeln let me tell you, efter Paul Griffiths roman, tillkom på initiativ av Barbara Hannigan. I detta verk berättar Ofelia sin egen historia i ett utförande där Paul Griffith enbart använt de 481 ord som Shakespeare gav hennes roll i Hamlet. Griffith använder en begränsande skrivteknik i stil med den som kännetecknade avant garde-gruppen Oulipo på 1960-talet (till exempel Georges Perecs roman Försvinna, där bokstaven "e" ej förekommer). Det är en text i skört och känsligt stämningsläge och urvalet till sångcykeln har gjorts av alla tre inblandade konstnärer. Detta är den andra beställningen Hans Abrahamsen har fått från Berlins filharmoniker med stöd av Danska kulturfonden. Det följer på Nacht und Trompeten från 1971 vilket lanserades av Hans Werner Henze som vid den tiden var Composer in Residence hos Berlins filharmoniker. Det nya verket let me tell you uruppfördes av Berlins filharmoniker den 20 december förra året och spelas under säsongen 2013/2014 av Göteborgs Symfoniker, Rotterdams filharmoniska orkester och City of Birmingham Symphony Orchestra. Edition Wilhelm Hansen AS Hans Abrahamsen fick bland annat sin utbildning av Per Nörgård, Pelle Gudmundsen-Holmgreen och György Ligeti. Han började komponera tidigt - hans första verk publicerades när han var 16 år - och han hade vid 30 års ålder en ansenlig produktion bakom sig: flera orkesterverk, två stråkkvartetter och ett flertal instrumentalstycken. 1984 kom en samling med sju pianoetyder (som senare blev tio), men därefter saktade hans produktion ned, för att till slut avstanna helt. År 2000 fullbordade han sitt första mer omfattande verk på 15 år, pianokonserten, ett både intimt och strikt hopfogat verk, lika nära Schumann som Stravinsky och stundtals med en intensiv skärpa. Vad som såg ut att bli ett genombrott blev i stället en återvändsgränd, och Abrahamsen återvände igen till sina pianoetyder och bearbetade de fyra första till For Pieces for Orchestra som uruppfördes vid BBC Proms 2005. I början av 2000-talet skapade han en räcka större verk, framförallt orkesterverket Schnee (2008), ett av de mest beundransvärda verk som hittills skrivits i det nya seklet, men också den tredje stråkkvartetten(2008), Wald för 15 musiker (2009) och dubbelkonserten (2011). Paul Griffiths

Paus 15 min

Beethoven Den auktoritäre demokraten - föreläsning på svenska 45 min

Paus 30 min

Sørensen Sounds Like You 44 min

Medverkande

Den hyllade portugisiska dirigenten Joana Carneiro är chefdirigent för Portugals symfoniorkester och hos Teatro Sao Carlo i Lissabon. 2009-2018 var hon chefdirigent för Berkeley Symphony i Kalifornien där hon efterträdde Kent Nagano som den tredje chefdirigenten i orkesterns 40-åriga historia. Hon är också gästdirigent hos Gulbenkian-orkestern i Lissabon. Bland aktuella och kommande engagemang kan nämnas framträdanden med BBC Symphony, Kungliga filharmonikerna (som hon dirigerade vid Nobelprisutdelningen 2017), Sveriges Radios symfoniorkester, National Arts Centre Orchestra i Ottawa och BBC Philharmonic. I höstas dirigerade hon Leonard Bernsteins musikal It's a Wonderful Town på Det Kongelige i Köpenhamn och nästa säsong dirigerar hon en produktion av Bizets Carmen på Kungliga operan. Joana Carneiro är eftersökt som dirigent i den samtida repertoaren och har under senare år bland annat dirigerat John Adams The Gospel According to the Other Mary på English National Opera, Saariahos La Passion de Simone på Ojaifestivalen i Kalifornien och van der Aas Book of Disquiet med London Sinfonietta. Bland orkestrar hon samarbetat med finns Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Royal Philharmonic Orchestra, Prags filharmoniker, Spanska Nationalorkestern, Los Angeles Philharmonic, Detroit Symphony och São Paulos symfoniorkester. Joana Carneiro gjorde stor succé när hon debuterade med Göteborgs Symfoniker 2011 och i november 2012 skrev GP om "ett makalöst artisteri" efter hennes konserter. Hon dirigerade senast Göteborgs Symfoniker på Götaplatsen i augusti 2015. På programmet stod bland annat Beethovens femte symfoni samt operaarior och sånger med den sydafrikanska sopranen Pumeza Matshikiza.

Liv Redpath sopran

Åke Holmquist föreläsare

Katrine Wiedemann regissör

Göteborgs Symfonikers Vokalensemble består av tolv skickliga, hängivna och yrkesverksamma sångare som kommer att utgöra en aktiv kärna i Göteborgs Symfoniska Kör med ambitionen att utforska körsångens konstnärliga möjligheter. Förutom verksamheten med Göteborgs Symfoniska Kör som ger ett flertal konserter med Göteborgs Symfoniker varje säsong framträder ensemblen också på egen hand med varierade program som visar dess bredd och mångsidighet.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret