Artisten, Fågelsången 1 Sommarkonsert

Evenemanget har ägt rum. Göteborgs Symfoniker spelar på Artisten tillsammans med Johannes Elmberg, under ledning av Evan Rogister.

Speltid ca: 56 min ingen paus Scen: Sjöströmsalen
250 kr Student 100 kr

Evenemanget har ägt rum

Klassiker av Sjostakovitj och Wagner med Göteborgs Symfoniker. Dessutom en dansk tungviktardebut – solisten Johannes Elmberg i en melodisk trombonkonsert av Launy Grøndahl.

Artisten i Artisten: Johannes Elmberg är utbildad på Högskolan för scen och musik och gör sin debut med Göteborgs Symfoniker i en melodisk trombonkonsert av Launy Grøndahl, dansk tungviktare som under 30 år var kapellmästare för Danska Radions symfoniorkester.

Dirigentkometen Evan Rogister, har gjort imponerande arbete på Deutsche Oper Berlin och GöteborgsOperan och visar i denna konsert sin skicklighet i Sjostakovitjs brådmogna första symfoni och Wagners Förspel till Mästersångarna i Nürnberg.

Konserten spelas på Artisten på grund av ombyggnation i Konserthuset.

johannes-elmgren
Johannes Elmberg, trombon

Program

RICHARD WAGNER (1813-1883) FÖRSPEL TILL MÄSTERSÅNGARNA I NÜRNBERG Mästersångarna i Nürnberg står ganska ensam bland Wagners alla operor. Den är för all del lika lång - ja, faktiskt bland de allra längsta - och den kräver minst lika stora resurser såväl av orkester som av sångare. Som vanligt svarade han också själv för librettot. Men den behandlar inte mytiska ämnen utan är mer jordnära och har till och med många lustiga poänger. Detta är nämligen Wagners enda komiska opera och den tog honom 23 år att fullborda. 1845 påbörjade han skisserna till Mästersångarna i Nürnberg men först 1861 hade han texten färdig, och året därpå började han skriva uvertyren. Inte förrän 1868 var hela operan fullbordad. Premiären ägde rum den 21 juni i München. Vi behöver här inte gå in på hela intrigen. Den är fylld av 1500-talets riddarpoesi och trubadursång men också av skråväsendets virrvarr av regler och förordningar - vilka även gällde för sångare! Wagner komponerade förspelet i mars 1862. Musiken speglar operans huvudroller och de melodier mästersångarna förknippas med, med en flerstämmig mittdel. Förspelet avslutas med samma ståtliga teman som inlett den, men nu med än mer prakt och glans. STIG JACOBSSON

LAUNY GRØNDAHL (1886-1960) TROMBONKONSERT Moderato assai ma molto maestoso Quasi una Leggenda: Andante grave Finale: Maestoso. Rondo Den danske dirigenten och kompositören Launy Grøndahl var i början av 1900-talet verksam som violinist i Köpenhamn på Casino där man spelade folkliga pjäser och gav konserter, bland annat uruppfördes Griegs pianokonsert där av Edmund Neupert den 3 april 1869. Så småningom blev Launy Grøndahl dirigent i Dansk koncertforening och efter en studieresa till Frankrike och Italien 1925 anställdes han vid den då nystartade radioorkestern i Köpenhamn, vars dirigent han var till 1956. Denna ställning innebar att han fick ansvara för ett flertal skilda arbetsuppgifter och Launy Grøndahl visade snart att han var en framstående kraft. Han gästdirigerade i ett flertal europeiska huvudstäder och kunde också höras i svensk radio. Av hans många kompositioner är två stråkkvartetter (1913) och en violinkonsert (1917) ofta spelade i Danmark liksom hans symfoniska fantasi Pan och Syrinx (1915). Bland övriga verk kan nämnas en fagottkonsert (1915) och dagens trombonkonsert (1924) som skrevs när tonsättaren befann sig i Italien. Launy Grøndahl hade inspirerats av trombonstämman i orkestern på Casino och det var denna orkester som spelade vid uruppförandet med orkesterns stämledare Vilhelm Aarkrogh som solist. Trombonkonserten är ett av Launy Grøndahls internationellt mest populära verk och spelas regelbundet i olika delar av världen. Det har beskrivits som "melodiöst, eftertänksamt och romantiskt" med "walking bass" och "blå toner från Gershwin". Pianot har också en framträdande roll i den för övrigt traditionella orkestreringen som bjuder på många tilltalande infall och turer. STEFAN NÄVERMYR

DMITRIJ SJOSTAKOVITJ (1906-1975) SYMFONI NR 1 F-MOLL OP 10 Allegretto. Allegro non troppo Allegro Lento Allegro molto Dmitrij Sjostakovitj var tidigt utvecklad som musiker. Han avslutade sina pianiststudier vid Leningradkonservatoriet med diplomexamen redan 1923. En bana som konsertpianist föreföll klart utstakad och han deltog också med viss framgång i de första Chopintävlingarna i Warszawa 1927 men gav sin sista egentliga pianoafton 1930. Då hade komponerandet definitivt tagit överhanden och Sjostakovitj framträdde senare endast som uttolkare av egna pianoverk. Vid Leningradkonservatoriet studerade Sjostakovitj för Rimskij-Korsakoveleven Maximilian Steinberg. Under dennes ledning skrev han under 1920-talets första år bland annat en rad piano- och orkesterverk som emellertid inte gavs ut. Som sista verk i denna serie ungdomskompositioner står första symfonin som inlämnades som "examensarbete" till konservatoriet i december 1925. Detta verk betydde inte bara att Sjostakovitj därmed avslutat sina studier - han uppträder här också som en fullt färdig och självständig tonsättare. Uruppförandet i Leningrad med dirigenten Nicolai Malko 12 maj 1926 var en stor succé och framgångarna har följt symfonin alltsedan dess. I Moskva spelades symfonin redan på hösten samma år, och med framföranden i Berlin (Bruno Walter 1927), Philadelphia (Stokowski 1928) och New York (Toscanini 1931) började dess triumftåg genom världens konserthus. Den nyckfulla inledningen med dess nästan kammarmusikaliska instrumentation och knappa tematik frammanar en stämning av commedia ("lustspel") besläktad med till exempel Stravinskys Petrusjka men tämligen snart visar sig genomförandet av motiven bli än kärvt och trotsigt, än lyriskt och eftersinnande. Scherzot har ett dansant och smått ironiskt huvudtema av en typ som senare ofta återkommer i Sjostakovitjs musik, medan trions långsamt skridande melodi är starkt orientaliskt färgad. Kanske återgår den på rysk folkton som också kännetecknar den huvudsakligen naturlyriska långsamma satsen. Den rymmer dessutom en sorgmarschartad melodi. Huvudtemat bygger på första satsens inledningsmotiv som även ligger till grund för finalens huvudtema. Sådana återkopplingar och omvandlingar förekommer även på andra håll i verket. Finalen börjar med ett häftigt "utrop" (en enda takt) som följs av en mörkt färgad träblåsmelodi - därefter driver det nämnda huvudtemat över satsen i allegrotempo. Finalens sidotema är en omvändning av den långsamma satsens sorgmarschtema. LENNART HEDWALL

Medverkande

Sveriges Nationalorkester Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är Kent Nagano förste gästdirigent och konstnärlig rådgivare för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde orkestern en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Göteborgs Symfoniker har kallats "en av Europas mest formidabla orkestrar" (The Guardian) och har med sin hedersdirigent Gustavo Dudamel (chefdirigent 2007-2012) hänfört publik och kritiker i såväl Göteborg och Västra Götaland som London, Paris och Wien. Orkestern har en stark lokal förankring och ger årligen omkring 100 konserter i Göteborgs Konserthus vid Götaplatsen. Byggnaden invigdes 1935 och är ett av den nordiska funktionalismens stora monument och berömt för sin fina akustik. Vid sidan av de ordinarie konserterna framträder orkestern varje sommar på Götaplatsen och i Slottsskogen samt gästspelar i Vara Konserthus. Orkesterns huvudman är Västra Götalandsregionen. Stenhammar och den nordiska profilen Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, blev orkesterns chefdirigent 1907. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och inbjöd kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. I raden av stora gästdirigenter från förr finns Wilhelm Furtwängler, Pierre Monteux och Herbert von Karajan. Idag samarbetar Göteborgs Symfoniker regelbundet med dirigenter som Joana Carneiro, Andrew Manze, David Afkham, Esa-Pekka Salonen, Neeme Järvi, Gustavo Dudamel, Christian Zacharias och Herbert Blomstedt. Turnéer till världens musikcentra Det stora internationella genombrottet kom 1987 när Göteborgs Symfoniker besökte Asien och USA. Sedan dess har orkestern också turnerat i Japan, Kina och Europa och framträtt vid BBC Proms i London, Luzern i Schweiz, Salzburgfestivalen, Musikverein i Wien samt Barbican i London. "En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian efter framträdandet i London 2004. Gustavo Dudamel och Göteborgs Symfoniker har med stor framgång turnerat i Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Spanien och Storbritannien, inklusive hyllade gästspel vid BBC Proms i London och Musikverein i Wien. "Göteborgs Symfoniker hade publiken helt i sin hand i går kväll. Salen fullkomligt exploderade." (The Telegraph) "Det hettade till ordentligt när Gustavo Dudamel och hans svenska orkester spelade i Musikverein." (Wiener Zeitung) Prestigefyllda inspelningar på DG, BIS och Chandos Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i ett 100-tal CD. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat symfonier och orkesterverk av Mieczyslaw Weinberg (god vän till Sjostakovitj), Alban Bergs orkestermusik, Brahms dubbelkonsert och Beethovens trippelkonsert med solister ur orkestern samt symfonier av Kurt Atterberg som kommer att ges ut i sin helhet med Neeme Järvi som dirigent. Samtliga skivor som finns utgivna (och som inte utgått) finns i vår butik på Götaplatsen. En del går även att beställa via vår butik. I vårt kalendarium hittar du orkesterns samtliga konserter i Göteborgs Konserthus.

Nyligen utsåg Göteborgsoperan Evan Rogister att dirigera Wagners väldiga, fyrdelade opera Nibelungens ring med start 2018. Tidigare har han bland annat dirigerat Wagners Tannhäuser vid Deutsche Oper Berlin och Lohengrin på Kungliga operan i Stockholm samt Bartóks Riddar Blåskäggs borg och Schönbergs Erwartung vid Göteborgsoperan och Seattleoperan, Verdis Otello i Berlin och Luxemburg, André Previns Linje lusta vid operorna i Chicago och Los Angeles samt Bizets Carmen när Washington National Opera firade 60 år. Hösten 2016 kommer Evan Rogister att samarbeta med den berömde regissören Peter Stein i en uppsättning av Figaros bröllop på Malmöoperan. Evan Rogister är lika hemma på konsertscenen och denna säsong leder han bland annat Göteborgs Symfoniker och Kungliga filharmonikerna i Stockholm. Han har också samarbetat med orkestrar som Washington National Orchestra, Luxemburgs filharmoniker och Atlanta Symphony Orchestra. Hans debutinspelning för Deutsche Grammophon, Follow, Poet, gavs ut i januari 2015 och hyllades stort. Innan han gick över till dirigering var Evan Rogister först trombonist och sedan barytonsångare med utbildning vid Indiana University. Han vidareutbildades vid Juilliard i New York. Som dirigent engagerades han vid Houston Grand Opera där han gjorde sin professionella debut. Han erbjöds sedan av dirigenten Donald Runnicles att bli kapellmästare vid Deutsche Oper Berlin, en tjänst han hade 2009-2011. Där dirigerade han en varierad repertoar, från Mozart till Wagner.

Trombonisten Johannes Elmberg föddes 1990 i Helsingborg och är utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Där har han sedan 2010 studerat trombon för Ingemar Roos och Jens-Kristian SØgaard. Under flera år har Johannes Elmberg varit verksam som musiker i ett antal ungdomsorkestrar, bland dem Nordiska ungdomsorkestern i Lund och Ungdomssymfonikerna i Norge. Han är främst inriktad på en karriär som orkestermusiker men har även planer på att ytterligare utveckla sina kvalitéer som solist. Launy Gröndahls trombonkonsert hör till Johannes Elmbergs favoritstycken och han har framfört det vid flera olika tillfällen.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Percussionist vid pukor med stockar i handen, omgiven av röd sammet.

Upplev konsertmagin

Varje ton som sprids har kraft att sätta i gång en rörelse, med kraft att bära genom generationer. Upptäck säsongens konserter och låt oss skapa hållbara avtryck tillsammans.

Upptäck säsongens konserter