Santtu-Matias Rouvali siter i en stor. Man ser honom från sidan. Han tittar förbi kameran och ler. Santtu-Matias Rouvali siter i en stor. Man ser honom från sidan. Han tittar förbi kameran och ler.

Från Podiet nr 4 2024-2025 Kiitos kaikesta – tack för allt!

Santtu-Matias Rouvali avslutar på topp efter åtta år som chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Vi berättar om hans tid med Sveriges Nationalorkester och vägen till internationell succé.

”Här odlar jag ärtor”, säger Santtu-Matias Rouvali och gör en gest mot en odlingslott stor som ett rum. ”Varför? Jag bara älskar färska ärtor.”
Jo, jorden, naturen, familjen – det är det som lockar nu när Göteborgs Symfonikers chefdirigent ska trappa ned. Efter nära 15 år i hetluften förtjänar han sannerligen en paus. Citatet kommer från tidningen New York Times som besökte chefdirigent Rouvali hemma på gården utanför Tammerfors sommaren 2022.Santtu-Matias Rouvali står vid en grön traktor. Han är klädd i jeans och rutig flanellskjorta.
Santtu-Matias Rouvalis karriär satte fart 2011 när han var bara 25 år. Då blev han en av fyra unga dirigenter som valdes till Dudamel Fellowship Program, en utbildning hos Los Angeles Philharmonic där begåvade dirigenter från olika delar av världen får möjlighet att utveckla sitt hantverk. Hemma i Finland hade han också utsetts till konstnärlig partner hos Tapiola Sinfonietta. Han gjorde starkt intryck vid ett inhopp hos Finlands Radios Symfoniorkester i september 2009, vilket ledde till omedelbara återinbjudningar, inklusive en konsert som en del av Helsingforsfestivalen med violinisten Julian Rachlin.

Föräldrarna var båda musiker i Lahti symfoniorkester. Som barn följde Santtu-Matias och hans två bröder med på repetitioner såväl som konserter och växte upp med musiken. Men det blev bara Santtu-Matias som helhjärtat gick in för konsten. Han började sin musikerkarriär som slagverkare och studerade sedan dirigering för Leif Segerstam och Jorma Panula vid Sibeliusakademin i Helsingfors som fostrat flera generationer dirigenter i den absoluta världstoppen.

På plats i Göteborg

Det första mötet med Göteborgs Symfonikers publik var på Götaplatsen i augusti 2014 i en konsert med finskt tema och Mark Levengood som presentatör. Året därpå ledde Rouvali folkfesten i Slottsskogen på Nationaldagskonserten. Det slog gnistor om orkestern och efter varje nytt besök ökade den ömsesidiga respekten och kärleken. Santtu-Matias Rouvali dirigerar orkestern i Slottsskogen. Man ser ett stort folkhav bakom honom.I en intervju för tidningen Opus berättar violinisten Nicola Boruvka om den första tiden med Rouvali:
– Han gav allt och vi föll pladask! Jag har nog aldrig upplevt en sådan naturbegåvning. (Opus #124 juni 2024)

2016 utsågs han till chefdirigent för Göteborgs Symfoniker med start säsongen 2017-2018.
– När jag var tio år kunde jag aldrig drömma om eller ens föreställa mig att jag en dag skulle utses till chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Det är en ära att få leda orkestern, berättade han vid utnämnandet 2016.

Santtu-Matias Rouvali signerar avtalet som gör honom till Göteborgs Symfonikers chefdirigent.

– Det är en fantastisk orkester. Ofta får man höra om olika orkestrar att de har ett eget sound, men här har de verkligen sitt eget sound, och jag skulle aldrig i världen vilja förändra det. Men jag kan kanske bidra med nya, rytmiska inslag i programmen samtidigt som vi arbetar med den klassiska, traditionella repertoar som visar orkesterns kvalitet och styrka, fortsätter han.

Mästerdirigenten Esa-Pekka Salonen var en av många som tidigt prisade Rouvali, i synnerhet hans känsla för puls och rytm: ”Det ger orkestern en viss typ av trygghet som gör att de kan uttrycka sig ganska tydligt”, menar Salonen.

Mot världens scener

Samarbetet mellan Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker gav snart internationellt eko. De gjorde avtryck vid turnéer i nordiska huvudstäder med pianisten Hélène Grimaud samt i Tyskland med pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger. Rouvali älskar att turnera och har ofta sagt att det är då orkestern presterar som bäst och växer tillsammans.
En ung man med burrigt blont hår sitter i en soffa. Han är klädd i T-shirt och blå jeans.När Santtu-Matias Rouvali besöker sin hemstad Tammerfors 2017 är Podiet på plats. Han har precis fått uppdraget som chef för Tammerfors Symfoniorkester. ”Han sitter avspänd i jeans och t-shirt i en bekväm soffa och verkar trivas med livet och karriären”, berättar Podiet från besöket. Och precis som Göteborg är Tammerfors landets andra stad – med den allra främsta orkestern.
– Jag älskar att ha vänner i orkestern som jag kan prata med och umgås med utanför arbetet. Det finns finska musiker som är tuffa med mycket humor. De tar hand om mig, berättar Rouvali.

Nu ramlar också fler och fler tunga uppdrag in för den excentriske dirigenten. Han får uppdrag i London, New York. Amsterdam och Berlin samtidigt med konserterna i Göteborg. Flygresorna och hotellnätterna staplas på rad.
– Det sägs att perioden 30 till 40 år är den tyngsta i en dirigents karriär för i nästan varje program är det något nytt man ska studera in, berättar Rouvali i en intervju.

Drömmen har aldrig varit att bli berömd. Att fokusera på musiken och omge sig av personer han litar på har varit viktigast. När Esa-Pekka Salonen ringer upp Rouvali för att erbjuda honom jobbet som förste gästdirigent för Philharmonia Orchestra i London, så står Rouvali i en affär i Finland och köper öl. Salonen berättar: ”Han svarade ’Ja, det låter bra’ med ett eftertryckligt uttryck och sa sedan till kassörskan: ’Jag tar en till.’ (New York Times 29 juli 2022).

Instängd och sedan fri

Det är februari 2020 när covidpandemin slår till. Rouvali och Göteborgs Symfoniker har just klivit av planet i Tokyo för tio planerade konserter i Japan. De hinner inte ens packa upp innan beskedet kommer från japanskt regeringshåll att konsertsalarna stänger. Det är bara att stiga på planet igen och ge sig hem medan tid finns för en säker resa.

Med stor framgång flyttar Symfonikerna in konserterna på den digitala arenan – tack vare GSOplay kan publiken fortsätta njuta av musik och av Santtu-Matias Rouvalis musikaliska ledning. Konstnärsskapet fortsätter även med stängda dörrar.
Konsertbild där en man spelar cello.I september 2022 är det äntligen dags för en fullskalig säsongsöppning igen i Göteborgs Konserthus. Då leder Santtu-Matias Rouvali orkestern i bland annat Tjajkovskijs Rokokovariationer med Claes Gunnarsson som solist.

I tidningen Opus har Rouvali berättat vilka egenskaper som är viktigast för en dirigent: ”Du måste vara lite av en psykolog, ha goda händer och öron. Du måste bjuda in musikerna och göra det intressant. Inspirera musikerna, helt enkelt.”
Vi summerar åtta år av spännande musikaliska möten med Rouvali. Från glöd och nerver i Scandinavium med barnen i Side by Side, till politiskt kördrama i Julia Wolffs Fire in my Mouth. Från hjältesagor i finska skogar och heta öknar, till modern slagverksmusik av Gubaidulina och Bjarnason.

En siluett av en dirigent som dirigerar en körInnan Rouvali slutar hinner han även avsluta sina Sibelius-inspelningar med Symfonikerna för Alpha Classics, en hyllad samling som hittills kommit ut i fem volymer. Efter en hett efterlängtad turné till Tjeckien och Tyskland blir det glittrande festkonsert i Göteborg den 29 maj. Räkna med både fartfyllt sväng och storslagna klanger i program handplockat av maestro själv. Sedan väntar sommaren.

Men redan i höst får vi se vår finske favoritpinne i Stora salen igen, då som gästande dirigent. Vi säger kiitos kaikesta – och på återseende!

Var med och fira Santtu vid hans finalkonsert 29 maj!

Text: Jenny Svensson
Foto: Kimmo Mäkiranta, Erik Mofjell, Francis Löfvenholm, Kaapu Kamu och Marco Borggreve