Från Podiet nr 4 2022-2023 Musiken i mitt liv: Mariam The Believer

Det mångfacetterade skapandet hos artisten Mariam The Believer inspirerar. Men vilken musik har i sin tur inspirerat henne? Finns det något i hennes musikliv som mer än något annat gjort henne till artist? – Tillgången till kyrkorummets klanger och de omgivande gravarnas stillhet gav mig tidigt en önskan att uttrycka mig, säger Mariam Wallentin.

Bakom artistnamnet Mariam The Believer finns Mariam Wallentin, sångerska, musiker, låtskrivare och kompositör uppväxt i Örebro. Som soloartist är hon i år aktuell med sitt fjärde album: Breathing Techniques. När släppet blir är ännu oklart. Det är däremot klart att publiken kan höra hennes nya låtar, för första gången live, när hon i kammarmusikalisk tappning gästar Stenhammarsalen den 22 april 2023.

Samma år som då Mariam debuterade som The Believer, 2013, prisades hon med Jazzkatten som Årets musiker. Jazzen med förebilder som Nina Simone, Nancy Wilson och Alice Coltrane inspirerar henne, men genremässigt är Mariam Wallentin en kameleont. Lika eftertänksamt som djärvt byter hon färg i sin musikdräkt.

Karriären har kantats av en rad olika samarbeten och konstellationer. Förutom soloartist är Mariam Wallentin ena halvan av Wildbirds & Peacedrums, hon har jobbat med band som Deerhof och Konono no 1, med världsartister som Björk, körer, stråkensembler, symfoniorkestrar och stått på scenen i konstnärligt experimentella operor. Nyligen har hon även komponerat för GöteborgsOperan samt skrivit ledmotivet till en serie av Ridley Scott, en låt som även anförs av hennes rytmiska och melankoliska sång.
– Jag har alltid rört mig fritt mellan genrer. Det har inte varit något direkt medvetet val, jag har bara försökt att skapa musik som jag själv tycker klingar an i mig. Men mina rötter är pop och soul. Jag började rota i min mammas back med LP-skivor tidigt. Där fanns bland annat Beatles, Aretha Franklin och The Who, som jag nyfiket öppnade upp öronen för, säger Mariam Wallentin.Närbild av Mariam Vallentins ansikte mot en färgglad bakgrund. Hon har svart långt hår och bruna ögon. Han har ett neutralt ansiktsuttryck.
Mariam växte upp i ett arbetarhem i Örebro, som då, under det tidiga 1990-talet hade en stor retro-scen. Hon följde storögt, och lite i smyg, de nyuppståndna modsen på stan.
– Jag hade också en period i en mer brittisk 90-talsanda, jag lyssnade på Oasis och Blur och även svensk hardcore som Refused och Fireside, innan jag på högstadiet hittade fram till jazzen.

Som många andra svenska artister, med del i det svenska musikundret, har hon gått i musikskolan, eller kulturskolan som det numera heter. Dessförinnan gick Mariam i kyrkans barnkör, vilket tycks vara det som mer än något annat präglat hennes konstnärliga strävan som artist.
– Vi hade inte mycket pengar under min uppväxt men i kyrkan fick jag vara helt gratis och sjunga, få fika och sen ljuda kravlöst i ett vackert och välklingande rum. Jag sjöng till och med för de begravda på min ensamma promenad till kyrkan och tillbaka hem igen. Det var något tröstande och helande i det som följt mig genom livet.

Trots att Mariam Wallentin varken är kristen eller döpt betalar hon fortfarande kyrkoavgiften.
– Kyrkans barnkör var viktig för mig. Hoppet lever om att något barn idag kan få samma möjlighet som jag fick. Samhället behöver den typen av öppna rum, kanske mer än någonsin.
Vad Mariam The Believer tror på är att musiken ska leda henne framåt i skapandet. Nuförtiden är hon verksam nära natur, klippor och hav i Norra Bohuslän, där hon även har sin familj: katten Fender, man och två döttrar.
– Efter flera års bebistid är det en mäktig känsla att få kunna sitta ostörd på min kammare, vid det halvt ostämda pianot, och mejsla fram musik. Känna de stora rörelserna vibrera i det lilla, säger Mariam Wallentin.

Text: Jörgen Wade
Foto: Martin Wallin & Thobias Fäldt