Sång som röstträning är oslagbart. Utan den riskerar vi både musiken och vår demokrati. I dag sjunger barn och ungdomar allt mindre i klassrummen, trots att forskningen tydligt pekar på just sångens centrala roll för att bygga välmående individer och samhällen.
När vi sjunger tränar vi den röst som bär våra känslor, våra tankar, vår identitet. Sång är en väg till att musicera och att delta i kulturlivet, men även till gemenskap och mening, och inte minst till lärande. Sången har sin plats i samtliga ämnen för eleven att orka och att minnas. Sång samlar och ökar koncentrationen så att skoldagen blir både lustfylld och effektiv.
Barnen visar vägen
I projektet Sjungande barn inom Kungliga Musikaliska Akademien har vi tagit fram en guide till sång i skolan (stöds av Arvsfonden). Där lyfter vi röstanvändning som en grundläggande rättighet. Guiden hoppas vi ska inspirera och stärka lärare att sjunga mer med eleverna, och samtidigt vårda sina egna röster genom sång. Barnen bidrar själva med expertis om hur den egna rösten fungerar, och sina upplevelser av att sjunga:
”…När man ska sjunga får man se till att man sjunger samma ord på samma gång, och har samma toner som de andra, så att det inte blir nån som bara hoppar ut ur den tonen man har och sjunger nån helt annan ton. Eller ord. Det är bra att sjunga högt, men man ska inte sjunga högre än kompisen bredvid. Bara den inte sjunger jättetyst.”
Hilda, åk 5, Göteborg
”Jag tänker: börja med en liten bit. Sen när du har övat kanske i några veckor med den biten så börjar man med den nya biten. Som ett pussel.”
Milana, åk 3 , Pajala, om hur man övar in en sång
Starkt stöd i forskning
Det förvånar mig att kunskapen om de positiva effekter som sång och musik för med sig inte är mer kända, till exempel som grund för politiska beslut och resurstilldelning. Deltagande i kör och gemensam sång ger inte bara harmonier. Det bygger förtroende att ta plats, att uttrycka sig, att bli hörd i grupp. Sång utbildar oss i att lyssna på varandra. Vi måste höra andras stämmor, balansera dem, vänta på vår tur. I en tid då många offentliga samtal polariseras, blir den sociala impulsen i att sjunga tillsammans viktigare än någonsin. Det är min övertygelse.
Det finns tydligt stöd i forskningen att sång stimulerar välmående, stärker social sammanhållning, förbättrar språkutveckling och inlärning. Forskning har även visat att musik och sång kan stärka barns självkänsla och identitet. Sång är inkluderande och motverkar utanförskap.
Trots detta har sången fått en alltmer perifer roll i många skolor och lärarutbildningar, och lärarna själva känner ofta osäkerhet inför att leda sång. Här ska vi hjälpa till, men det är också här körsång utanför skolan blir så betydelsefull. Göteborgs Symfoniker är en stark aktör i det arbetet, via sin ungdoms- och körverksamhet. Detta visar att musikinstitutioner kan fungera som plattformar där sång blir möjlig för alla, inte enbart de med förkunskaper i sång eller musicerande föräldrar.
Samhällsbygge genom sång
I denna väv mellan skola, kulturinstitutioner, kyrka och körförbund framträder ett samhällsbygge genom sång. En serie av kompetenser som inte bara formar musiker – vi ger chans att vara engagerade medborgare; rösten som mognar i körens gemenskap blir en röst som också kan föra talan i förhandling, demokratiska forum och mänskliga möten.
Musiken ger barn och unga verktyg att uttrycka sig, pröva sina röster, hitta sin potential och lyssna till andra. Musiken ger dem tillit till att deras stämma betyder något.
Jag vill gärna se en fortsatt rörelse där fler vuxna öppnar dörrar till sång och musik. Tillsammans kan vi synliggöra att sjungandet och spelandet har djupgående värden. Och: det är ju roligt också!
Ulrika Lind är verksamhetsledare för Sjungande barn hos Kungliga Musikaliska Akademien – ett ställningstagande mot en allt tystare skola. Sjungande barn är ett flerårigt utvecklingsarbete och verkar för att alla barn ska växa upp med rösten som en självklar resurs.
Upplev barn och unga sjunga i Majas Alfabetssånger och i Juljubel med Göteborgs Symfoniker.