Stäng
Meny

Konserten publiceras 2019-01-10

Liszt var en musikalisk revolutionär vars verk i sin mångsidighet och undflyende karaktär vägrade att låta sig fångas och definieras.

I den andra pianokonserten gjorde han narr av preussisk militärmusik (löjeväckande pampiga marscher), kittlade borgerskapet med ohöljt sentimentala och känslosamma melodier (lika äkta som inställsamma) och bjöd cirkuspubliken på en pianostämma så virtuos att tangenterna inte ville räcka till. Alice Sara Ott är en djärv och egensinnig pianist som med bestämd blick levererar precis vad som behövs för denna musik.

Talande nog finns en del av Liszts estetiska ande också i Sjostakovitjs musik och särskilt i den femtonde symfonin som med sina citat från Rossini och Bartók driver med sig själv på fullaste allvar. Men där finns också djupt emotionella partier i dova schatteringar från enskilda stråkinstrument till kraftfullt bleckblås. En efterlängtad utmaning för Santtu-Matias Rouvali som är en stor beundrare av Sjostakovitj.

Konsertens dark horse: en driven och inspirerad uvertyr av den polska profilen Grazyna Bacewicz som under andra hälften av 1900-talet skapade en unik musikalisk värld i den modernistiska fåran.

 

Program

Bacewicz Uvertyr 6
Liszt Pianokonsert nr 2
Sjostakovitj Symfoni nr 15

Medverkande

Göteborgs Symfoniker
Santtu-Matias Rouvali dirigent
Alice Sara Ott piano

Spelades in för GSOplay 23 november 2018

Inläggen ovan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Välj vilka listor du vill prenumerera på:


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev