Mitt favoritstycke
Jag ser väldigt mycket fram emot att spela Richard Strauss Alpsymfoni. Han skriver så fint för trombon, det är utmanande och väldigt uttrycksfullt. Han beskriver natur och väder. Trombonen får vara både vacker och lugn, eldig och dramatisk.
Han skriver om utsikten från bergstopparna som får dig att tappa andan. Strauss var en naturlyriker, men han försökte också beskriva det gudomliga. Han förstod att människan bara är en liten del i en stor helhet.
Musiken och tiden
Om du spelar Mozarts musik så som han skrev från början, så låter det inte likadant idag. En utveckling i musiken är helt nödvändig. Men utgångspunkten om orkestern är den samma. Att alla bidrar till en helhet som är större än delarna. Man har sin plats och den är viktig.
Många tror att klassisk musik är svår, men jag har intryck av att många unga lyssnar på klassisk musik. Den har aldrig varit så lättillgänglig som idag. Jag tror att vi står inför ett uppsving för klassisk musik.
Känslan av att lära sig något där man får lägga ner mycket jobb, den är viktig som människa. Jag tror den insikten är på väg tillbaka.
Mitt instrument
De tromboner jag tycker bäst om har 50-60 år på nacken. Det sitter en själ i dem. Metallen har förädlats genom att användas. Det betyder något att det blåsts en massa toner genom instrumentet. För en ny trombon tar det lång tid att bli bra.
Tromboner är av mässing med mer eller mindre inslag av koppar i. Det färgar klockan, framstycket, rödaktig. Det kan kännas varmare i klangen med koppar, men det beror också på hur man spelar. Jag har rätt mycket koppar i min.
Jag började spela trombon som barn när det saknades en trombon i orkestern i den lokala musikskolan. Mina armar var precis tillräckligt långa för att nå. Men det stora var att få spela i en orkester. Att ingå i ett sammanhang, känna en lagkänsla.
Kontrabasisten Jenny Ryderberg
"Jag ser fram emot Tjajkovskijs sjätte symfoni, Pathetique. Det är kontrabasarnas låt. Vi avslutar med att spela utdöende hjärtslag. Det har spekulerats i att Tjajkovskij illustrerade sin egen förestående död."
Slagverkaren Martin Ödlund
"Jag ser fram emot att spela Beethovens sjua. Det är kalas för en slagverkare. Beethoven hade ett eget sätt att skriva för pukor. Han skapade en tradition, man spelar en hel del starkt."
Violinisten Nicola Boruvka
"Mitt favoritstycke är Tod und Verklärung av Richard Strauss. Det är en gåta hur han får orkestern att klinga som den gör. Övertonerna glittrar i hela salen. Man blir gripen av berättelsen."