Säsongen 2023-2024 Musiken & jag

Lär känna Martin Ödlund, slagverkare i Göteborgs Symfoniker, hans tankar om musiken och vad han ser extra mycket fram emot att få spela säsongen 2023-2024.

Mitt favoritstycke

Jag ser fram emot att spela Beethovens sjua. Det är kalas för en slagverkare. Beethoven hade ett eget sätt att skriva för pukor. Han skapade en tradition, man spelar en hel del starkt.

Men med Beethoven måste man även kunna spela ett fortissimo svagt, fast med mycket karaktär. Det ska var mer energi än ljudstyrka egentligen.

Musiken och tiden

Jag vill se klassisk musik som en levande konstform. Det som skrevs för 200 år sedan är inte detsamma som vi spelar nu. Musiken är något som uppstår i stunden. Det är en social konstform som skapas av mötet mellan musikerna och publiken.

Förr i tiden hade de ju inget annat än levande musik, det är nästan svårt att förstå. Men de var ändå som vi är. Fast med färre prylar.

Det är kul att konstformen är intuitiv. Man styr den inte. Vad musiken handlar om har inte så stor betydelse för mig. En gång var all klassisk musik ”samtidsmusik” och jag tror inte man ställde frågan om ”varför” man spelade det. Kvaliteten består i att man gör det ihop, man lyckas tillsammans med en publik. Vi är många som delar en stor upplevelse. Det är där värdet ligger.

Mitt instrument

Symfoniorkesterns slagverk har inte en lika gammal hantverkstradition som stråkinstrumenten. Våra var först bruksinstrument i militären. I Göteborgs Konserthus har vi en puka från 1800-talet, den har varit med och spelats inför både Sibelius och Stenhammar. Men en gammal puka är inte självklart bättre. Det handlar mer om hur lätt den är att spela på.

En puka består av en uthamrad kopparkittel i ett chassi av gjutjärn. Man blötlägger skinnet och spänner det över pukan där det får torka. Skinnet behöver bytas någon gång per år, för man slår sönder fibrerna efter ett tag och klangen mattas av.

Mitt favoritinstrument bland slagverken i Konserthuset är ett par turkiska cymbaler. De kommer från den berömda firman Zildjian och tillverkades i Konstantinopel för över 100 år sedan. De klingar otroligt bra. De kräver ingen speciell skötsel. Om man är där och petar kanske det dröjer 100 år till innan de låter likadant igen…


Kontrabasisten Jenny Rydeberg spelar på sitt instrument i ett rött sammetsrum

Ge ditt liv konsertmagi!

Ett abonnemang i Göteborgs Konserthus ger dig oförglömliga upplevelser och rabatterat biljettpris. Dessutom många andra att dela upplevelserna med.

Abonnemang 2023-2024