Göteborgs Konserthus Also sprach Zarathustra

Magnifik klangprakt med Göteborgs Symfoniker, Santtu-Matias Rouvali dirigent och Johan Dalene violin.

Speltid ca: 2 t inkl paus Scen: Stora salen
370-530 kr Student 185-265 kr

Inledningen till Also sprach Zarathustra är en av den klassiska musikens mest kända avsnitt och kan i den bemärkelsen bara jämföras med Beethovens femma. Den monumentala tondikten av Richard Strauss är mycket mer än bara den effektfulla inledningen. Här finns också vackra stråkpassager och magnifik klangprakt där Göteborgs nya konserthusorgel har en framskjuten roll. Musiken bygger på den tyske filosofen Friedrich Nietzsches bok Also sprach Zarathustra – Så talade Zarathustra – som är en tät och mångbottnad essä om filosofi, människa och moral.

Under konserten möter vi också den svenska superbegåvningen Johan Dalene som är solist i Samuel Barbers tillbakablickande violinkonsert. Kvällen inleds med musik av Londonfödda men i USA verksamma tonsättaren Anna Clyne.

Violinisten Johan Dalene med instrument.

Provlyssna

Lär känna de klassiska verken.

Lär känna kompositören Anna Clyne.

Introduktion till konserten

Landa i Stora salen en timme innan konserten börjar och lär dig mer om musiken du strax ska uppleva! Du får berättelserna bakom musiken, kunskap om kompositörerna och egna reflektioner om de klassiska verken. Introduktionen pågår i ca 30 minuter, det är kostnadsfritt och fri placering i salen.
Varmt välkommen!

Program

Anna Clyne Color Field 15 min

Barber Violinkonsert 25 min

Paus 25 min

R Strauss Also sprach Zarathustra 32 min

Medverkande

Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.

Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han har också en framgångsrik internationell dirigentkarriär och har av The Guardian hyllats som "den finska dirigenttraditionens senaste storartade begåvning man bara måste lyssna på". Santtu-Matias Rouvali är också chefdirigent för Tammerfors stadsorkester och Philharmonia Orchestra i London. Han har turnerat med Göteborgs Symfoniker och pianisten Hélène Grimaud i nordiska huvudstäder samt med pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger i Tyskland. Under säsongen 2022-2023 fortsätter Santtu-Matias Rouvali sina samarbeten med orkestrar på toppnivå över hela Europa, inklusive Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Royal Concertgebouw Orchestra och Münchner Philharmoniker, och samarbetar med solister som Víkingur Ólafsson, Nemanja Radulovic, Yuja Wang, Nicola Benedetti, Behzod Abduraimov, Patricia Kopatchinskaja, Alice Sara Ott, Sheku Kanneh-Mason, Vadim Gluzman, Randall Goosby och Vilde Frang.

22-årige svensk-norske violinisten Johan Dalene har gjort stort intryck på de internationella scenerna. Han framträder regelbundet med ledande orkestrar och i berömda konserthus såväl hemmavid som utomlands. Hans sätt att "få sin Stradivarius att sjunga mästerligt" (Le Monde), kombinerat med uppfriskande, ärlig musikalitet och förmågan att engagera både medmusiker och publik, har gett honom många beundrare. Detta bekräftades ytterligare då han 2019 blev förstapristagare i den prestigefyllda Carl Nielsen tävlingen samt vinnare av Den Norske Solistpris. Höjdpunkter från senaste säsonger innefattar Mozarts 5:e violinkonsert med Sveriges Radios symfoniorkester och Herbert Blomstedt, BBC Proms-debut med BBC Symphony Orchestra och dirigent Jordan de Souza, samt debuter med Gewandhausorkestern i Leipzig med Sakari Oramo, Tjeckiska filharmonin med Semyon Bychkov, San Francisco Symphony Orchestra med Esa-Pekka Salonen, London Philharmonic Orchestra med Karina Canellakis, Konzerthausorchester Berlin med Christoph Eschenbach, Danmarks Radios symfoniorkester med Stanislav Kochanovsky, Lucerne Sinfonieorchester med Thomas Dausgaard och Royal Liverpool Philharmonic med Joshua Weilerstein. Säsongen 2021/22 var Johan utvald till Rising Star Artist av European Concert Hall Organisation (ECHO) och gav under denna period konsert i några av Europas mest prestigefyllda konsertsalar såsom Wiener Konzerthaus, Het Concertgebouw i Amsterdam, L'auditori i Barcelona, Elbphilharmonie i Hamburg och Cité de la Musique i Paris. Under perioden 2019-22 är Johan New Generation Artist på BBC Radio 3, vilket innebär framträdanden i konserter, kammarmusikkonserter och som solist med samtliga BBC orkestrar. Allt spelas in och sänds på BBC Radio 3. Johan är exklusiv artist på skivbolaget BIS. Hans tredje album, innehållande Nielsens och Sibelius violinkonserter, tillsammans med Kungliga filharmonikerna och dirigent John Storgårds, kom i mars 2022. Denna inspelning blev (liksom hans två tidigare album) "Editor's Choice" i Gramophone Magazine och har fått toppbetyg i en mängd internationella tidskrifter. Johan Dalene utsågs också av Gramophone till Young Artist of the Year 2022. Johan studerar för Per Enoksson samt tar lektioner för Janine Jansen. Han spelar på en Stradivarius violin från 1736, generöst utlånad av Anders Sveaas' Almennyttige Fond.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 2 2014-2015 Tonsättarporträtt: Richard Strauss 150 år

Ideologier och stater förfaller och faller, men konsten består. Eller? Det har blivit allt svårare att se den trösten.