Göteborgs Konserthus Bartóks konsert för orkester

Fantastisk klassiker med Kungliga Filharmonikerna och Alan Gilbert dirigent.

Speltid ca: 1 t 45 min inkl paus Scen: Stora salen
370-530 kr Student 185-265 kr

Konsert för orkester är en musikalisk milstolpe komponerad i USA dit Béla Bartók flytt från nazisterna som härjade i Europa. Bartók hade hankat sig fram några magra år i New York, men hade börjat få känningar av det som senare skulle diagnosticeras som leukemi. Kanske kände han att livet var på väg att rinna ut när han skrev sin Konsert för orkester, för den här musiken är som en sammanfattning av Bartóks hela musikaliska gärning. Här finns hans stora kärlek till folkmusik, dessutom är det mycket vackert. Denna kväll leder Alan Gilbert gästande Kungliga Filharmonikerna i denna fantastiska 1900-talsklassiker.

På programmet står också dramatiska Amphitheatre av australiske tonsättaren Brett Dean och Stravinskys verk Symfoni i tre satser. Igor Stravinsky anses som 1900-talets kanske mest betydelsefulla och inflytelserika tonsättare. Hans bidrag till musikhistorien är ovärderligt och hans påverkan både på sin samtids och efterföljande generationers kompositörer placerar honom i en särställning i musikhistorien.

Amerikanske dirigenten Alan Gilbert tillträdde hösten 2019 som chefdirigent för Hamburgs NDR Elbphilharmonie och från 2021 är han musikchef vid Kungliga Operan i Stockholm. Alan Gilbert var chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna 2000–2008 och därefter chefdirigent för New York Philharmonic Orchestra.

Provlyssna

Lär känna de klassiska verken.

Program

Dean Amphitheatre 10 min

Stravinsky Symfoni i tre satser 22 min

Paus 25 min

BELA BARTÓK (1881-1945) KONSERT FÖR ORKESTER Introduzione: Andante non troppo. Allegro vivace Giuco della coppie: Allegretto scherzando Elegia: Andante, non troppo Intermezzo interrotto: Allegretto Finale: Pesante. Presto När den här musiken skrevs 1943 hade Bela Bartók två år kvar att leva. Han hade kommit till USA på flykt från ett Europa i krig och hankat sig fram under några magra år i New York. Hedersdoktoratet vid Harvard gav ingen inkomst. Därtill blev han allt sjukare, det som tidigare verkat vara tuberkulos visade sig vara leukemi. Men han komponerade vidare som alltid. Arbetet var hans liv - och nöje också, om man så vill. Likt ett barn vilade han genom att göra andra saker. Han var först och främst musiketnolog, det vill säga nedtecknare och insamlare av folkmusik. Och det var bland annat detta omätliga bibliotek, mer än 13000 melodier, han var så mån om att rädda undan andra världskriget. Otaliga resor i Ungern, Rumänien, Bulgarien, Slovakien och Turkiet företogs med en fonograf som minneshjälp. Dessemellan komponerade han, ovanpå det en hel massa undervisning som inkomst och omväxling, och så förstås en omfattande verksamhet som konsertpianist i många länder. Dessutom var han intresserad av att samla växter, skalbaggar, att lära sig nya språk. Palestrinas musik låg alltid på pianot och han reste aldrig utan sitt tummade partitur av Stravinskys Våroffer under armen. Finns det en diagnos för detta? skulle vi fråga i dag. Musiken Bela Bartók skrev var i högsta grad påverkad av all musik han sett och hört på sina insamlingsresor, men i de senare verken hör man också hur fascinerad han var av barockmästarna. Konserten för orkester skrevs på beställning av Sergej Kussevitskijs musikstiftelse. Bartók själv har beskrivit musiken som en resa från stränghet via en dödsbådande sång till ett livsbejakande slut. Likt Mozart komponerade han oerhört snabbt, han hann inte få ur sig en idé förrän nästa dök upp. Med en sådan kakafoni inombords är det inte underligt att han genom hela livet uppsökte tysta platser. Insamlandet av folkmusik såg Bartok själv som sin största och viktigaste gärning av mer än ett skäl: "…folkens brödraskap, brödraskap trots alla krig och konflikter. Jag försöker - så gott jag kan - att tjäna den idén i min musik: därför avvisar jag inga influenser, vare sig slovakiska, rumänska, arabiska, eller från andra källor." (Bartók, 1931) KATARINA A KARLSSON

Medverkande

Kungliga Filharmonikerna arbetar aktivt med att förnya den traditionella symfoniska repertoaren och har uppmärksammats för sitt pionjärarbete med en mer jämställd repertoar. Tonsättarfestivalerna är uppmärksammade världen över liksom orkesterns medverkan vid den högtidliga Nobelprisutdelningen. Amerikanske Ryan Bancroft utsågs nyligen till orkesterns blivande chefdirigent. Finländaren Sakari Oramo var Kungliga Filharmonikernas chefdirigent 2008-2021. Både han och företrädaren Alan Gilbert är numera orkesterns hedersdirigenter. Den österrikiske dirigenten Franz Welser-Möst har tilldelats hederstiteln Eric Ericson Honorary Chair av Kungliga Filharmonikerna och knutits till orkestern för flera gästspel årligen. Internationellt har orkestern under senare år givit konserter i Musikverein i Wien och Concertgebouw i Amsterdam samt vid Proms-festivalen i London och Die Welt har utnämnt Kungliga Filharmonikerna till "en av världens bästa orkestrar". På Konserthuset Play presenteras nya livestreamade konserter som gjort Kungliga Filharmonikerna till en ledande aktör bland världens orkestrar. Bland Kungliga Filharmonikernas aktuella skivutgivningar kan nämnas Ravels kompletta orkestermusik samt Anders Eliassons Symfoni nr 4 och Trombonkonsert, med Oramo och Christian Lindberg, i båda fallen på BIS.

Alan Gilbert dirigent

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 4 2021-2022 Béla Bartók,1881-1945