Evenemanget har ägt rum. En stunds vila i allhelgonatid till toner som ger oss tid att tänka på dem vi saknar. Norske organisten Iver Kleive lämnar ingen oberörd med sin melodiska mix av folkvisa, jazz och koraler.
Speltid ca: 1 t ingen paus
Scen: Stora salen
340-500 kr Student 170-250 kr
Unga tom 29 år 170-250 kr
Kliv in i värmen i Konserthuset och låt orgelmusik skänka hopp i allhelgonatid. En stunds vila till toner som ger oss tid att tänka på dem vi saknar. Norske organisten Iver Kleive lämnar ingen oberörd med sin melodiska mix av folkvisa, jazz och koraler.
Exempel på älskade stycken och visor som fått ny dräkt i Iver Kleives händer är Bliv kvar hos mig, Blott en dag, Air och Gabriels Oboe. Organisten och tonsättaren från Skien i Norge rör sig ledigt mellan genrer som visa, jazz, blues och klassiskt. Hans album Blå Koral belönades med Spellemannpriset 1991.
Iver Kleive har samarbetat med en rad folk- och rockmusiker som arrangör och studiomusiker och 2008 var han orgelsolist på Nobels fredspriskonsert. Det är en rik musikskatt han tar med till Göteborg. Ta med dig en vän och lyssna tillsammans!
Provlyssna
Lär känna organisten Iver Kleive.
Över 9000 orgelpipor
Orgeln kallas ”instrumentens drottning” och det av en god anledning: inget annat akustiskt instrument är så variationsrikt i klang och dynamik, från den allra svagaste, ensamma ton till massiva ackord som får det att vibrera i golv och väggar. Häng med in i det fascinerande instrumentet tillsammans med Hans Davidsson!
Program
Reger Liebster Jesu, wir sind hier 3 min
J S Bach Schmücke dich, o liebe Seele 7 min
J S Bach Fantasi i G-dur 9 min
Sløgedal Variasjoner over den norske folketone "Å hvor salig det skal blive" 7 min
Guilmant Marche funèbre et Chant séraphique 12 min
Kleive Et minne 3 min
Messiaen Apparition de l'église éternelle 8 min
OLIVIER MESSIAEN (1908-1992)
APPARITION DE L'EGLISE ETERNELLE
Olivier Messiaen var en av de banbrytande och mest inflytelserika modernistiska tonsättarna under andra hälften av 1900-talet. Redan i sin allra första publicerade komposition, orgelstycket Le banquet céleste, komponerat när tonsättaren var 18 år gammal, framträder han som en djupt originell tonsättarpersonlighet. Messiaen utforskade under hela sin långa verksamhet nya uttrycksmöjligheter: han utvecklade egna melodiska och harmoniska system (däribland sju skaltyper, "modi med begränsade transpositioner"), infogade rytmer från grekisk metrik och indisk musik och såg över huvud taget rytmen som det centrala elementet i musiken. Välkänt är hans bruk av fågelsång, återgiven med stor exakthet. Vissa aspekter av Messiaens tonspråk blev en inspirationskälla för efterkrigstidens unga avantgardistiska tonsättare.
Mest centralt för Messiaens skapande var hans katolska tro: nästan alla hans verk har ett teologiskt innehåll. Vid sidan av Bengt Hambræus är han den ende av efterkrigstidens stora modernister för vilken orgeln var central i skapandet - även om han också komponerande många betydande verk i andra genrer. I över 60 år tjänstgjorde han söndagligen som organist i Sainte-Trinité-kyrkan i Paris, och under hela denna tid tillkom nya orgelkompositioner, de flesta i form av större verkcykler med titlar som La Nativité du Seigneur, Les Corps Glorieux, Pingstmässa och Meditationer över Den Heliga Treenigheten.
Apparition de l'église éternelle ("Uppenbarelse av den eviga kyrkan") är ett av de tidiga verken (1932), komponerat ungefär samtidigt som den första verkcykeln, "Himmelsfärden". Stycket är Messiaens första orgelkomposition efter tillträdet som organist i Sainte-Trinité året innan. Verket är en vision av den himmelska kyrkan, som först skymtar i fjärran, sedan kommer allt närmare, för att sedan åter avlägsna sig. Stycket uppvisar drag som utifrån dagens perspektiv kan ses som minimalistiska. I sin egen kommentar till verket betonar Messiaen de enkla byggstenarna: rytmmönstren, de harmoniska färgerna som kontrasteras mot "hårda och kalla" tomma kvinter, och den först växande och sedan avtagande dynamiken. Messiaen fortsätter, med referens till en katolsk hymn: "mejsel, hammare, lidande och prövningar skär och polerar de utvalda, de levande stenarna i den andliga byggnaden (vilket uttrycks genom basens oupphörliga pulserande). Visionen är mycket enkel, på sin höjdpunkt nästan brutal. Den byggs upp långsamt och använder lång tid för att försvinna…"
SVERKER JULLANDER
Kleive Interlude över "Påskemorgen slukker sorgen" 4 min
Kleive Toccata över "Store Gud vi lover deg" 5 min
Lördag 4 november 2023: Evenemanget slutar ca kl 13.30
Medverkande
Iver Kleive orgel
Iver Kleive är en norsk kompositör och organist. Han är känd för en kompositionsstil som förenar traditionell kyrkomusik med andra musikaliska idéer som blues, jazz och folkmusik. Han har medverkat i nästan 200 inspelningar som studiomusiker, kompositör och arrangör.
Kleive föddes i Skien i en musikalisk familj. Hans far, Kristoffer Kleive, var också organist och hans bror, Audun Kleive, är en känd jazzslagverkare. Han studerade kyrkomusik och orgel vid Norges Musikhögskola i Oslo och tjänstgjorde sedan som organist vid Frognerkyrkan 1976 till 1981 och Røykenkyrkan 1982 till 1985. Sedan 1987 har han varit musikalisk ledare för Helgerudskyrkan i Bærum. Han är också chef för Oslo Bach-kör som han grundade 1988. Inspelningen av hans Blå Koral vann Spellemannpriset 1991.