Göteborgs Konserthus Romantiska rariteter

Evenemanget har ägt rum. Variationsrikt när storslagna konserthusorgeln tar ton i Grande Pièce Symphonique med organisten Mikael Wahlin vid spelbordet.

Speltid ca: 1 t Scen: Stora salen
370-530 kr Student 185-265 kr

Evenemanget har ägt rum

Med ett varierat program byggt kring César Francks Grande Pièce Symphonique bjuder Mikael Wahlin oss med på en orgelkonsert fylld av romantiska rariteter.

Organisten Mikael Wahlin sitter vid sitt instrument.

Med tonsättaren César Franck (1822-1890) inleddes en närmast obruten fransk tradition med komponerande organister. Bakgrunden till detta var den symfoniskt inspirerade orgeltyp som skapades av den geniale orgelbyggaren Aristide Cavaillé-Coll och som kom att dominera franskt orgelbyggeri under mitten och senare delen av 1800-talet. César Francks Grande Pièce Symphonique ingår som det andra stycket ur samlingen Six Pièces, publicerad 1868. Det består av en enda stor sats, men med tydlig uppdelning i olika avsnitt – en av dem med inspiration från Beethovens nionde symfoni.

Konserthusets orgels spelbord fotad på podiet med ett sken kring sig.

Provlyssna

Lär känna organisten Mikael Wahlin.

Lär känna César Francks Grande Pièce Symphonique.

Titta in i orgeln

Orgeln kallas ”instrumentens drottning” och det av en god anledning: inget annat akustiskt instrument är så variationsrikt i klang och dynamik, från den allra svagaste, ensamma ton till massiva ackord som får det att vibrera i golv och väggar. Det gör det garanterat i Stora salen i Göteborgs Konserthus när ljudet från de över 9000 orgelpiporna fyller rummet. Instrumentet är så stort att en del av orgelpiporna byggts in under publiken i salongen – när du sitter på parkett känner du vibrationerna från baspiporna!

Program

Calkin Hommage a Mozart 5 min

Wolstenholme Cantilene i ass dur 6 min

Bunk Fantasie Op. 57 13 min

Laurin Divertimento 2 min

Wahlin Divertimento 4 min

Karg-Elert Romantic retrospective view 7 min

César Franck (1822-1890) Grande Pièce Symphonique fiss-moll Op 17 Med César Franck, född i Liège men från 1835 med Paris som hemort, inleddes en ända till våra dagar närmast obruten fransk tradition med komponerande organister. Bakgrunden till detta var den symfoniskt inspirerade orgeltyp som skapades av den geniale orgelbyggaren Aristide Cavaillé-Coll och som kom att dominera franskt orgelbyggeri under mitten och senare delen av 1800-talet. Franck var organist i den nybyggda kyrkan St. Clotilde där Cavaillé-Coll 1859 byggde en orgel som för Franck blev inspirationskälla till tolv betydande orgelverk, verk som numera är hörnstenar i alla organisters repertoar. Grande Pièce Symphonique ingår som det andra stycket ur samlingen Six Pièces, publicerad 1868. Det består av en enda stor sats, men med tydlig uppdelning i olika avsnitt. Efter en långsam introduktion följer ett kraftfullt Allegro ma non troppo e maestoso med ett tema som påminner om första satsens huvudtema ur orkestersymfonin från 1888. Nästa del, ett kantabelt Andantino, avbryts i mitten av ett scherzoliknande avsnitt med raffinerade böljande linjer och mystiskt klingande registrering. Andantinots vackra solo spelas först på orgelns Cromorne och senare på den himmelska Voix Céleste. Så följer en överledning där Franck tagit inspiration från Beethovens nionde symfoni och låter huvudtemat i varje tidigare avsnitt få komma till tals igen, något han för övrigt också gör i orkestersymfonin. I den sista delen får vi höra temat från det första allegrot som högtidlig hymn i Fiss-dur och med vandrande rörelser i pedalen. Verket avslutas med ett kortare fugato och en brilliant, orkestralt färgad final. Manuskriptet, som finns bevarat i museet Musikkulturens Främjande i Stockholm, är daterat 16 september 1863 med dedikation till den excentriske pianisten och tonsättaren Charles-Valentin Alkan. HANS FAGIUS

Medverkande

Organisten Mikael Wahlin har bland annat framträtt med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm i Coplands Symfoni och med Malmö Symfoniorkester i Jongens Symphonie Concertante. Wahlin har initierat ny musik för orgel och cello samt fått pris för ett eget verk i Edward Vincents Orgelstiftelses tävling för nya svenska orgelverk. Förutom skivinspelningar har han gjort ett stort antal inspelningar för Sveriges Radio. Mikael Wahlin är verksam som lektor i orgelspel vid Marie Cederschiöld högskola i Stockholm. Mikael Wahlin studerade vid Musikhögskolan i Göteborg och medverkade efter studierna framgångsrikt vid internationella orgeltävlingar. 1989 fick han första pris i interpretation i St Albans, England. Wahlin har konserterat på platser som Riverside Church i New York, Crystal Cathedral, Garden Grove, Birmingham Town Hall, McEwan Hall och St Giles Cathedral, Edinburgh, Hull City Hall, Katedralen i Chartres, St Bavo i Haarlem och Domen i Magdeburg.

Relaterade klipp
Introduktion: The queen of pipes

Vår orgelexpert avslöjar vad som ger den nya orgeln sin unika klang!

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 2 2022-2023 Morgonjympa på schemat

Vem har inte önskat sig en personlig tränare? Den nya konserthusorgeln har fyra stycken.

Passacaglia
18 mar 12.30

Fängslande orgeleffekter när musik av Bach möter verk av bland andra Frank Martin, med organisten Bine Bryndorf på den oemotståndliga konserthusorgeln.

Köp biljetter
Vårorgel
20 maj 12.30

Storslagna, glansigt klara och underbara toner i ett unikt möte mellan organisten Karin Nelson och sångerskan och spelmannen Lena Willemark.

Köp biljetter