Jag vill att publiken ska få ett möte, en kontakt med något större. Musiken kan lyfta blicken och få allt att kännas okej, på något sätt. Precis som när man tittar på stjärnor. Det är tillåtet att zooma ut och känna efter, utan att själv behöva göra något.
Det är många i publiken som är förtjusta i Gustav Mahler, trots att han inte är den mest lättillgängliga. Han går liksom in på djupet i människan. I symfoni nr 4, som vi ska spela, tänjer Mahler verkligen på gränserna genom att tvinga konsertmästaren att stämma upp sin fiol.

Jag vrider upp fiolen ett helt tonsteg. Så jag får ha med mig en extra fiol som är redo. Det blir en spänning i instrumentet och nästan ett spöklikt sound. Det är en stor utmaning att spela på det sättet. Det står som vanligt i noterna men låter ”fel”. Mahlers musik är komplex och fantastisk, med mycket snabba vändningar och extrema nyanser.
Det är svårt, men jag gillar det.
Sara Trobäck
Förste konsertmästare, Göteborgs Symfoniker
Spara upp till 50%!
Välj ett abonnemang i Göteborgs Konserthus och få magiska upplevelser, rabatterat biljettpris, plats på konserter som snabbt blir utsålda och egen stol i salongen.
”Vi gick ut på stan och kände samma stämning som i musiken”
Lär känna Arno Tri Pramudia, trombonist i Göteborgs Symfoniker, hans tankar om musiken och vad han ser extra mycket fram emot säsongen 2025-2026.
”Jag gillar hur Strauss kan få oss att känna som att vi är i en annan dimension.”
Lär känna Manon Briau, violast i Göteborgs Symfoniker, hennes tankar om musiken och vad hon ser extra mycket fram emot säsongen 2025-2026.
”Det är fantastiskt att vi kan ge något som går rakt in i hjärtat”
Lär känna Erik Groenestein-Hendriks, harpist i Göteborgs Symfoniker, hans tankar om musiken och vad han ser extra mycket fram emot säsongen 2025-2026.