Från Podiet nr 4 2021-2022 Folk & Rackare

Folk & Rackare, kvartetten som hade sin första konsert på legendariska Sprängkullen i början av 70-talet, är en av de mest inflytelserika grupperna inom svensk folkmusik. Med hängivet sökande i visarkiven, nydanande arrangemang och storslagen sång gjorde de folkmusiken folklig igen.

Detta under en glansperiod mellan 1976 och 1985. Vi kontaktade Carin Kjellman och Ulf Gruvberg för att få veta mer om hur gruppen bildades och om vad som fick dem att återförenas efter så många år. I april står den svensk-norska kvartetten på Stenhammarsalens scen igen – i Göteborg, där allting började.

Carin Kjellman och Ulf Gruvberg bor numera i Stockholm. De har haft liknande karriärer genom åren, före såväl som efter Folk & Rackares glansperiod. De har fortsatt med musiken på olika håll och båda har varit programledare för olika musikprogram på radion. I grunden är båda musikvetare. Innan de började spela tillsammans studerade de på Göteborgs universitet. Men det var inte i kurssalen som de träffades för första gången i början av 1970-talet.

– Vi kommer från en tid då det var en visvåg i hela världen. Det fanns jättemånga klubbar. Ulf hade en klubb på Hallands Nation och värvade mig till att spela. Så småningom började vi spela ihop. En av de första spelningarna var på visfestivalen i Västervik. Vi åkte dit som publik, men Fred Åkerström, som var vän till mig, ville se oss på scenen, så plötsligt var jag och Ulf en del av programmet. Vi kunde tre låtar tillsammans. Konserten var starten. Efter det rullade allting på, säger Carin Kjellman.

Carin Kjellman

Carin och Ulf gjorde turnéer i Skandinavien och ute i Europa. Snart hade de gott om material till debutalbumet Med rötter i medeltiden, som släpptes 1974. En av sångerna skrällde och tog sig in på Svensktoppen. Det blev fler turnéer. I Oslo, efter en konsert, presenterade musikern Jørn Jensen sig, känd från det norska kultbandet Folque. Mötet ledde till att de tre slutligen bildade kvartett med ytterligare en av Folques bandmedlemmar – Trond Villa. Inför första konserten tillsammans på Sprängkullen i Göteborg hade Carin och Ulf ännu inte spelat ihop med Trond, som hade repat in repertoaren i bilen från Oslo.

– Sprängkullen stod för ett enormt musikutbud, en imponerande mångfald av musikstilar med etablerade såväl som oetablerade artister. Vid entrén inne på gården fanns en gigantisk plastskulptur. Därefter trappor och åter trappor att köa i för att nå konsertlokalen på tredje eller fjärde våningen. På konserten var det fullt ös. Det var som om vi aldrig gjort nåt annat än spelat tillsammans, säger Ulf Gruvberg.

Bild på bandmedlemmarna från 1980-talet.

Folk & Rackare på 1980-talet. Jørn Jensen, Carin Kjellman, Ulf Gruvberg och Trond Villa.

Med Trond och Jørn utvidgades Carins och Ulfs unika repertoar med norska ballader och bordunsound. Under glansperioden släppte kvartetten fyra album och av dem sticker Rackarspel ut. Albumet var även det första med Folk & Rackare som gruppnamn. Musikmagasinet Lira har gjort en kartläggning av de 100 album som format den svenska folkmusiken. På listan placerades Rackarspel bland de fem främsta. Första platsen lade Hedningarnas Kaksi beslag på, ett album som för övrigt har producerats av Ulf Gruvberg.

Det är inte svårt att gissa sig till att åtminstone en eller ett par låtar från Rackarspel kommer att ingå i repertoaren när kvartetten kommer till Stenhammarsalen i april 2022.
– Ja, Vänner och fränder bör vi ha med. Låten bygger på en inspelning som gjordes av Svenskt visarkiv i början av sextiotalet. Det var Anna Grady som spelades in i sitt hem i Vilhelmina. Meloditypen är ovanlig. Vi tycker den låter väldigt österländsk. Det sägs att den är spårad tillbaka till 1200-talet, säger Ulf Gruvberg.

Ulf Gruvberg

Med tanke på att Carin från början var ett Bob Dylan-freak och Ulf gillande Beatles kan det tyckas vara ett lite udda grepp att hitta material på gamla inspelningar från Vilhelmina.
– Pentangle från England lyssnade vi också mycket på. De gjorde egna arrangemang på folkmusik. Jag tänkte, så där kan även vi göra. Det borde finnas svenska folkmusiklåtar att hitta på samma sätt som de hittade sin musik. Jag ägnade mycket av min ungdom till att sitta på arkiv, leta i gamla böcker och lyssna på inspelningar. Materialet bearbetades sedan både textmässigt och musikaliskt. Vi har varit väldigt fria i vårt förhållande till folkmusiken, säger Carin Kjellman.

Nya generationer svenska folkmusiker har inspirerats av deras fria förhållningssätt. Versioner av Vänner och fränder har spelats in av Hazelius Hedin och Garmarna. Garmarna har haft med en låt av Folk & Rackare på sina album sedan starten. Det var även Emma Härdelin, i Garmarna, som lockade Folk & Rackare att återförenas på Norrbostämman i Hälsingland.
– Ja, det gjorde hon efter mycket övertalning. Jag hade då inte sjungit professionellt på flera år. Att rösten funkar är självklart viktigt, vilken den lyckligtvis gjorde. Det kom så mycket publik och de kom överallt ifrån… Tyskland, Danmark och Norrbotten. Folk & Rackare hade varit en del av deras föräldrars skivsamlingar. Som barn hade de växt upp med vår musik men aldrig hört oss live. Det blev ett väldigt känslosamt möte, säger Carin.
– Vi gjorde även en konsert på Riksscenen i Oslo. Men sen hann vi inte göra så mycket mer innan pandemin slog till, säger Ulf Gruvberg.
– Som så många andra musiker har även vi blivit av med mycket jobb under pandemin. Att vi överhuvudtaget har några jobb kvar är fantastiskt. Så vi hoppas att det ska fyllas på efter denna våren. När vi har visat att det faktiskt går att lyssna på oss live, säger Carin Kjellman.
Den svensk-norska kvartetten har spelat i Göteborgs Konserthus flera gånger tidigare, senast i mitten av 80-talet, med ett julprogram som byggde på albumet Stjärnhästen. Men i april får vi alltså höra Vänner och fränder och ett best of från Folk & Rackares repertoar genom åren. Folk & Rackare får återse sitt kära Göteborg. Göteborg får återse sina kära Folk & Rackare.

Text Jörgen Wade
Foto Knut Utler & Lasse Kwetzinsky