Göteborgs Konserthus The Juliet Letters

Evenemanget har ägt rum. Kammarmusikaliska brev till Julia ur Shakespeares drama, med Christer Nerfont och musiker ur Göteborgs Symfoniker.

Speltid ca: 1 t 20 min Scen: Stenhammarsalen
250 kr Student 125 kr

Evenemanget har ägt rum

Vi anpassar oss löpande efter Folkhälsomyndighetens, regeringens och Västra Götalandsregionens råd och rekommendationer. På grund av anpassningar till de restriktioner som gällde i början av februari återlöstes samtliga biljetter till detta evenemang, även platser köpta i abonnemang. Istället erbjöd vi er att på nytt köpa en biljett till de begränsade publikplatserna. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får just nu.

1993 släpptes skivan The Juliet Letters; ett samarbete mellan rocksångaren och kompositören Elvis Costello och Brodsky-kvartetten. Samtliga musiker bidrog till texterna och även musiken i The Juliet Letters under processen som pågick i 5 år.

Det handlar om brev till Julia Capulet, ur Shakespeares drama Romeo och Julia. Tanken är svindlande, att skriva över tid och rum till en ung flicka vars död man kan förhindra. Breven handlar dock inte om det, de präglas av ett “efteråt”; funderingar över livet, tiden och kärleken.

I Göteborgs Konserthus framförs verket av musiker från Göteborgs Symfoniker och Christer Nerfont, en av Sveriges mest folkkära musikalartister efter genombrottet som Robert i Kristina från Duvemåla. Han är anställd vid Wermlandsoperan och har sjungit The Juliet Letters sedan 2014, när han gjorde en månadslång turné med verket.

Program

COSTELLO/BRODSKYKVARTETTEN THE JULIET LETTERS The Juliet Letters skrevs och komponerades av The Brodsky Quartet och Elvis Costello i början av 1990-talet. Elvis Costello har beskrivit sångerna och den kollektiva process där han och kvartettens medlemmar kom med bidrag som sedan formades och arrangerades gemensamt. Ursprungsidén kom från en tidningsnotis om en italiensk professor som tagit sig an uppgiften att besvara brev adresserade till Juliet Capulet, en av de två huvudpersonerna i Shakespeares Romeo och Julia. Formen lät dem utforska olika uttryck: kärleksbrev, tiggarbrev, kedjebrev, självmordsbrev… I texten nedan beskriver Elvis Costello The Juliet Letters, sång för sång. Brodskykvartetten bestod av Michael Thomas och Ian Belton, violin, Paul Cassidy, viola och Jacqueline Thomas, cello. The Juliet Letters börjar med en kort komposition med titeln Deliver Us. Den fungerar helt enkelt som en inledning av storyn, för även om de följande breven inte är tänkta som en genomgående berättelse kan man välja att dra sina egna slutsatser utifrån hur de placerats intill varandra. En av de vedertagna uppfattningar vi hämtat från den klassiska sången, eller folkvisan för den delen, är det faktum att vi "köper" att en man sjunger en kvinnas berättelse. I For Other Eyes erkänner en kvinna sina svartsjuka misstankar och rädslor. "Brevet" Swine tar en mer ovanlig form som förvirrade, politiska kommentarer inristade i en trädörr. I nästa sång, Expert Rites, har jag tagit mig friheten att föreställa mig ett svar från en figur lik professorn i Verona som omedvetet försåg oss med titeln The Juliet Letters. Om han någonsin skulle höra detta verk hoppas jag att han inte blir förolämpad av våra antaganden om denna person - i vår version av mysteriet är brevets författare en medlidsam och romantisk själ. Expert Rites går sömlöst över till Paul Cassidys Dead Letter som förmörkar den redan melankoliska stämningen med tankar kring sorg och förlust. Efter en kort introduktion kommer Michael Thomas första sång, I Almost Had a Weakness, där jag la till tangoavsnitten. Det är en excentrisk mosters kortfattade svar på ett tiggarbrev. Texten till Why? har sitt ursprung i Ian Beltons återgivning av ett meddelande från ett barn nedklottrat på en papparslapp. Jag la till de sista upprepade raderna och musiken. Who Do You Think You Are? är i högsta grad Michael Thomas sång. Den skildrar en ung man som sitter på ett kafé vid kusten och skriver ett vykort där han i detalj beskriver alla fel hos kvinnan som fjärmat sig från honom. Sanningen om vad som egentligen hänt framträder gradvis. Taking My Life in Your Hands utvecklades från ett stycke först skissat av Jacqueline Thomas. Sången beskriver en besatt och bedragen person som skriver brev som aldrig skickas, och lönlöst väntar på svar som aldrig kommer. This Offer Is Unrepeatable handlar helt enkelt om den värsta sortens junkmail. Texten till Dear Sweet Filthy World är ett självmordsbrev där personen inledningsvis är blasé och trött på livet men sedan blir alltmer desperat, och där allt slutligen försvinner i en dröm. The Letter Home utnyttjar musikaliska kontraster, framförallt från Ian Belton (jag bidrog med musiken till avsnittet Why Must I Apologize) när berättelsen går från formell artighet, över nostalgi till ren bitterhet. Jacksons, Monk and Rowe är namnet på en advokatfirma och ett återkommande motiv bland barndomsbilder och vuxenlivets desillusioner. Författarskapet till de två verserna delas av syskonen Michael och Jacqueline, medan Michael har skrivit musiken på egen hand. Musiken till This Sad Burlesque är mestadels Paul Cassidys verk, även om jag och Michael la fram det besläktade musikaliska materialet i övergången. Händelserna som beskrivs i brevet bör vara bekanta för alla som levde i England våren 1992*. Nästa brev har formulerats av ett glas som rör sig under händerna på en bordsskiva. Romeo's Seance berättar om en besynnerlig ung mans försök att nå sin älskade i andevärlden. Han hävdar till och med att hon skrev denna sång. I själva verket är musiken av Michael Thomas, även om jag får ta på mig ansvaret för den ganska töntiga melodi som Jacky spelar i den centrala "flying furniture"-delen. I sången Thought I'd Write to Juliet citerar en cynisk brevskrivare ett brev han fått. Detta "soldatbrev" liknar ett som skickades till mig under händelserna som eskalerade i Gulfkrigets tragedi. Jag vill helst inte gå in på det mer än så, förutom att säga att det inte tagits med som en ytlig politisk gest, varken "för" eller "emot" någonting, utan snarare för att beskriva den besvärliga situation som uppstår när två motparter tvingas ifrågasätta sina antagna positioner. Ur det avslutande tumultet framträder en enda ton som leder in i Michael Thomas Last Post. Trots titeln har detta stycke inte någon militär anknytning. Jag upplever att den är fylld av ro, men inte utan starka känslor. Den fungerar också som ett förspel till den trio sånger som avslutar sekvensen då den utan avbrott går över till The First to Leave. I denna sång efterlämnar en man som tror på livet efter detta ett brev till sin ateistiska älskade, som, måste vi anta, läser det efter hans bortgång. Damnation's Cellar ger en glimt av en befängd sorts omoral. Det sista brevet kommer också från en plats bortom döden, men utan morbid avsikt. Det är en sång om sorgebetygelse och förnyelse, The Birds Will Still Be Singing, som leder The Juliet Letters, enligt min mening, till en hoppfull avslutning. *Arbetslöshet, folkuppror i flera städer, politiska oroligheter och nyval. ELVIS COSTELLO

Medverkande

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

Mångsidige Christer Nerfont fick 1996 sitt genombrott som Robert i Kristina från Duvemåla, en roll han gjort över 200 gånger. Samma år debuterade han på Wermland Opera i Les Misérables som Feuilly. Året därpå sjöng han rollen som skräddaren Motel i Spelman på taket på Malmö Opera och därefter följde flera engagemang vid GöteborgsOperan, bland annat huvudrollen Tony i West Side Story. I Malmö har han också sjungit i Les Misérables samt Kaspar Hauser, titelrollen i Jekyll och Hyde och den manliga huvudrollen Fredrik Egerman i Sommarnattens leende. Christer Nerfont är anställd vid Wermland Opera där han gjort en rad roller genom åren, från titelrollen i Mozart! till Phil i Måndag hela veckan och Lord Farquaad i Shrek the Musical. Vid sidan av musikal- och operaframträdandena har han gjort en mycket uppskattad Sinatrashow, och The Juliet Letters har han första gången sjöng 2014.

Joel Nyman violin

Ellen Hjalmarson violin

Daniel Lee viola

Paula Gustafsson Apola

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 3 2021-2022 The Juliet Letters – en modern klassiker

Elvis Costellos kvartettprojekt med Christer Nerfont.

Kontrabasisten Jenny Rydeberg spelar på sitt instrument i ett rött sammetsrum

Ge ditt liv konsertmagi!

Ett abonnemang i Göteborgs Konserthus ger dig oförglömliga upplevelser och rabatterat biljettpris. Dessutom många andra att dela upplevelserna med.

Abonnemang 2023-2024