Göteborgs Symfoniker
Publiceras 27 okt 13.00
Lägg till i kalender

Wagner: Wesendoncksånger

Inspelning med Göteborgs Symfoniker, 22 September 2022, Göteborgs Konserthus.

Nina Stemme är en av Sveriges internationellt mest hyllade dramatiska sopraner och Wagner är något av hennes specialitet. Vi får uppleva henne i Wesendonck-sångerna som Wagner komponerade samtidigt som Tristan och Isolde. Musik med brännande längtan, himmelsk skönhet och lidelsefullt begär.

Richard Wagner skrev bara ett tjugotal sånger, varav en handfull när han 1839–1842 förgäves försökte vinna parisarnas hjärtan. Nästa steg inträffade 1857–1858 när han under sin mest revolutionära tid befann sig i politisk asyl i Zürich, och samtidigt genomlevde en lidelsefull romans med Mathilde Wesendonck, hustru till en välbeställd schweizisk silkeshandlare. I familjens lantställe hade Wagner och hans hustru fått en fristad.

En sak är säker, revolutionären Wagner styrdes mer av konstnärliga drömmar än av politisk övertygelse. Han arbetade med Tristan och Isolde, och för sin älskarinna läste han sin egen text till denna opera. Hon var betagen, och svarade med egna dikter, som helt genomsyrades av samma anda. Wagner lät sig fängslas av hennes dikter och satte musik till dem. Der Engel, Schmerzen och Träume komponerade han under vintern 1857. De färdigställdes i maj året därpå.

 

Njut.

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

RICHARD WAGNER (1813-1883) WESENDONCKSÅNGER Der Engel Stehe still! Im Treibhaus Schmerzen Träume Richard Wagner skrev bara ett tjugotal sånger, varav en handfull när han 1839–1842 förgäves försökte vinna parisarnas hjärtan. Nästa steg inträffade 1857–1858 när han under sin mest revolutionära tid befann sig i politisk asyl i Zürich, och samtidigt genomlevde en lidelsefull romans med Mathilde Wesendonck, hustru till en välbeställd schweizisk silkeshandlare. I familjens lantställe hade Wagner och hans hustru fått en fristad. En sak är säker, revolutionären Wagner styrdes mer av konstnärliga drömmar än av politisk övertygelse. Han arbetade med Tristan och Isolde, och för sin älskarinna läste han sin egen text till denna opera. Hon var betagen, och svarade med egna dikter, som helt genomsyrades av samma anda. Wagner lät sig fängslas av hennes dikter och satte musik till dem. Der Engel, Schmerzen och Träume komponerade han under vintern 1857. De färdigställdes i maj året därpå. I den första dikten framställer hon Wagner som konstens frälsare. Själv skrev han på notbladet till skisserna av första akten av Tristan: ”Till den ängel som lyfte mig så högt”. Kärleken må ha förtrollat dem, men rent konkret har arbetet med Mathildes fem dikter bidragit med inspiration till Tristan. Material ur Im Treibhaus (I växthuset) inarbetades i introduktionen till tredje akten. Schmerzen (Smärtor) inleds med samma ackord som också inleder andra akten, och Träume (Drömmar) kan ses som en första version av kärleksduetten i samma akt. I ett brev skrivet exakt ett år efter sångens fullbordan, medan Wagner befann sig i Venedig och arbetade på andra akten av Tristan, skrev han: ”Det har varit ett långt uppehåll och jag kunde inte försätta mig i rätt stämning. Det gjorde mig allvarligt bekymrad. Jag kunde inte komma vidare. Då knackade den onde på: han presenterade sig för mig som min trogna musa, och på en minut var passagen färdig. Jag satte mig vid pianot och skrev ner den så snabbt som om jag kunnat den utantill länge. Strängt tagen finns där en reminiscens: Träume spökar där …” Sångerna presenterades för första gången hemma hos förläggaren Schott den 30 juli 1862. Men ofta hör man idag dessa Wesendoncksånger med orkesterackompanjemang. Träume instrumenterade han själv för soloviolin och kammarorkester för att fira Mathildes födelsedag den 23 december. I ett brev till Mathilde skrev Wagner: ”Jag har aldrig gjort något bättre än dessa sånger …” STIG JACOBSSON

Medverkande

Göteborgs Symfoniker

Ryan Bancroft dirigent

Nina Stemme sopran